Daag ons uit

Heb je nog vragen?
Laat ons je helpen!

Laat je terug bellen

Ben je op zoek naar de beste online marketingstrategie voor jouw webwinkel? Wij helpen je met het optimaliseren van de online winkel, zodat potentiële klanten de webwinkel snel vinden. Dat doen we onder andere door de content (productinformatie) te optimaliseren en de juiste zoekwoorden (SEO) strategisch toe te voegen aan de teksten van de webwinkel.

Wat is SEO?

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ en in het Nederlands betekent dit ‘zoekmachine optimalisatie’. De meesten noemen het simpelweg ‘SEO’. Wij van MarketPlace Expert kunnen je helpen met het optimaliseren van de data (productinformatie) voor de zoekmachine achter de online marketplaces (webwinkels), zoals die van Bol.com en Amazon.com voor een betere vindbaarheid en een hogere positie.

Er zijn twee soorten posities in de zoekmachines:

  1. Organische posities (gratis)
  2. Betaalde posities (advertenties)

De organische positie is de gratis positie die men kan behalen in de zoekmachines. Het algoritme achter de zoekmachine bepaalt de organische ranking van het product aan de hand van de aangeleverde (geoptimaliseerde) productinformatie.

Bij sponsored ads betaal je iedere keer wanneer iemand op jouw advertentie klikt; Cost Per Click (CPC) en men noemt dit ook wel een ‘Pay Per Click’ (PPC). Sponsored ads zijn een middel om producten te ‘boosten’, zodra de content volledig geoptimaliseerd is. Je kunt met deze betaalde advertenties in een korte tijd veel verkeer naar de desbetreffende productpagina’s brengen waardoor er een sterke mate van verkoop autoriteit wordt gecreëerd. MarketPlace Expert zet dit middel alleen in wanneer producten geoptimaliseerd zijn.

SEO als onderdeel van jouw online marketplace strategie

Search Engine Optimization (SEO) is een onderdeel van de online marketplace strategie voor de langere termijn. Het aanvullen en optimaliseren van content vergt veel inzet en tijd, maar deze investering verdient zich op de langere termijn terug. Door het optimaliseren van de productinformatie, wordt het product beter gevonden in de zoekmachine. Je hoeft dan namelijk minder budget aan advertenties uit te geven. Ook kan de content op meerdere online marketplaces worden gebruikt; waaronder de webshop en/of als snippets voor jouw social media berichten.

Het optimaliseren van je content

Het is voor een hogere conversie belangrijk om content te plaatsen waarin jij je richt op de bezoekers van de site. Wat willen zij weten? Zorg dat er in de teksten antwoord wordt gegeven op de vragen die zij hebben over jouw producten. Het is dus niet de bedoeling om zoveel mogelijk zoekwoorden in de productinformatie te gebruiken. Er komen dan wellicht meer mensen op jouw productpagina terecht, maar het conversiepercentage ligt dan wel vele malen lager. Zoekwoorden beantwoorden namelijk niet de vragen die klanten hebben. Wil je een hogere conversie? Schrijf dan kwalitatieve content, gericht op de vragen en problemen van de bezoeker en optimaliseer zo je content.

Waarin verschilt de SEO voor een online marktplaats (marketplace) van de SEO voor een website?

Dit heeft onder andere te maken met de fase waarin de ‘’zoeker’’ zich bevindt. Zo voeren gebruikers van een zoekmachine op een Marketplace doorgaans zoektermen in die gericht zijn op een specifiek product, bijvoorbeeld: kamerplant of Monstera Deliciosa. De zoektermen die worden gebruikt op Google zijn vele malen breder. Er zijn ook zoektermen gericht op een product, maar ook informatieve zoektermen, zoals: Monstera Deliciosa verzorgen.

De zoekintenties

Wanneer men zoekt in de zoekmachines of de webwinkels, zoekt men op basis van zoekwoorden. De woorden die men intypt, kunnen we binnen de e-commerce (online activiteiten) onderverdelen in 3 type zoektermen.

De 3 type zoektermen:

  1. Informatieve zoektermen
    De bezoeker is op zoek naar algemene informatie.
    Voorbeeld: ‘Monstera water geven’ of ‘hoe groot wordt een Monstera’.

  2. Onderzoekende zoektermen
    De bezoeker zoekt aanvullende en/of specifieke productinformatie en reviews. Voorbeeld: ‘ervaringen Monstera’ of ‘levertijden kweker’.

  3. Aankoopgerichte zoektermen
    De bezoeker zoekt op basis van gerichte aankoopgerichte zoektermen. Voorbeeld: ‘Monstera Deliciosa’, ‘gatenplant’, ‘kamerplant’, ‘luchtzuiverende kamerplant’, ‘grote kamerplant’, ‘kleine kamerplant’, ‘kamerplant met pot’ of ‘groene plant’.

Op de online marktplaatsen zoekt men vaak gerichter dan binnen de zoekmachines. Het is dus belangrijk te weten waar je gevonden wilt worden en wat voor content daar het meest relevant voor is.

Wat is belangrijk om te weten? Wat is het product precies? Wat doet het? Welk probleem lost het op? Voor wie is het te gebruiken? Waar plaats je het? Waar is het van gemaakt? Wat zijn de afmetingen? Zorg dat dit in jouw productinformatie beantwoord wordt.

Algemene zoekwoorden vs specifieke zoekwoorden

Sommigen mensen die online zoeken, zijn zich nog aan het oriënteren naar de mogelijkheden en zoeken waarschijnlijk op meer algemene zoekwoorden. Denk bijvoorbeeld aan: kamerplant of bijzettafel

Anderen weten precies wat ze willen hebben. Zij zullen dan ook meer exacte zoektermen intypen die daarmee te maken hebben. Zij zoeken dan waarschijnlijk op basis van meer specifieke zoekwoorden die hiermee te maken hebben. Denk hierbij aan: ‘luchtzuiverende kamerplant’, ‘grote kamerplant’ of zelfs heel specifiek ‘Monstera Deliciosa’, ‘ronde bijzettafel’, ‘bijzettafel hout’ of een bijzettafel van een bepaald merk. Hoe specifieker het zoekwoord; hoe dichter de klant bij een aankoop is.

SEO-strategie Marketplaces

Om succesvol te verkopen op de marketplaces is het van belang om te werken met een SEO-strategie voor jouw producten om ervoor te zorgen dat het assortiment zich onderscheidt van andere aanbieders in de markt. Hoe doe je dit? Het is belangrijk om niet te schrijven voor de algoritmes en de zoekmachines maar juist voor de doelgroep van de producten. Het is van belang dat zij zich aangesproken voelen, kunnen inleven in de beschrijving en dat zij inzien hoe jouw product hun probleem oplost of in de bestaande behoeften voorziet. Zoals wij eerder ook al schreven, is het dus écht van belang om strategisch na te denken voor wie het product is, op welke problemen je inspeelt en wat voor de doelgroep essentieel is om te weten.

Optimaliseren van producten

Bij een online aankoop is het belangrijkste aspect de productdata. Wat bedoelen we hiermee? Dit omvat alle informatie die er te verkrijgen is over het product. Het is online niet mogelijk om het product in het echt te ervaren, dus de klant moet het doen met de beschikbare online informatie (data). Daarom is het van belang dat je de informatie (data) afstemt op de behoeften van de klant en de kwaliteiten van het product; want dit geeft een zo goed mogelijk beeld van het product. Het is dus verstandig om alle Unique Selling Points (USP’s) of te wel unieke voordelen te benoemen. Ze noemen dit ook wel Unique Binding Points (UBP’s), dit zijn de eigenschappen van jouw merk en/of product waarmee jij klanten aantrekt en aan je bindt.

Unique Selling Points (USP’s)

Hoe schrijf je de teksten waarin deze Unique Selling Points (USP’s) verwerkt zijn? Denk na over de vragen die potentiële klanten hebben over jouw merk en/of producten. Wat moeten zij nu écht te weten komen over jouw merk en producten? Hoe lost het product de problemen van de klant op of hoe voorziet het in de behoeften? Deze antwoorden verwerk je in de (product)teksten. Daarin worden dan weer de gekozen zoekwoorden verwerkt op een strategische manier. Onze MarketPlace Experts kunnen je helpen bij deze SEO-keuzes.

SEO performance

Naast het gebruiken van de juiste zoekwoorden en deze strategisch toepassen in jouw teksten voor een juiste balans; zijn de SEO-prestaties (SEO-performance) ook van belang. Performance verwijst naar de online prestatie, kunnen de bezoekers van de site of webwinkel vinden waar ze naar zoeken? Hiermee doelen wij op hoe tevreden de bezoeker is met de informatie die hij leest.

Belangrijke gegevens voor een goede SEO-prestatie zijn het weergeven van de volgende gegevens in de producttekst:

  • Prijs
  • Op voorraad: ja/nee
  • Levertijden
  • Reviews
  • Op tijd beantwoorden van vragen van klanten
  • Op tijd afleveren van de bestellingen

Men wil in een korte tijd de belangrijkste productgegevens kunnen zien. Pas wanneer dit interessant genoeg klinkt, zal men meer tijd investeren en verder lezen en een aankoop overwegen of het product kopen.

Verkopen op de Marketplaces met een duidelijke strategie?

Wij van MarketPlace Expert denken graag met je mee over wat de juiste online marketingstrategie is voor jouw merk, producten en of diensten. Marketplace Expert schrijft de content vóór de bezoeker, zodat zij de informatie vinden waar ze naar zoeken. Ook verwerken wij tactisch de zoekwoorden in deze teksten voor een juist gebruik van de beschikbare algoritmes van de diverse zoekmachines. Met een sterke en doelgerichte marketplace SEO-strategie zorgen wij ervoor dat je gevonden wordt en kunt starten met het verkopen van producten.

Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.