Daag ons uit

Heb je nog vragen?
Laat ons je helpen!

Laat je terug bellen

Meer dan €10.000 over de grens verstuurd? Vanaf nu ben je One Stop Shop plichtig.

Het zal je niet zijn ontgaan dat de laatste jaren de e-commerce sector een enorme toevlucht heeft genomen en als ondernemer verkoop jij je producten inmiddels ook via je eigen webshop en-/of één van de andere online Marketplaces zoals Amazon NL of Bol.com. De Verkoop op deze kanalen lopen zo goed dat een slimme stap zou zijn om uit te breiden naar de Europese markt.

Dit is het moment waarop wij je graag wegwijs maken over de consequenties met betrekking tot de belastingregelingen.

Vanaf Juli 2021 heeft de One Stop Shop (OSS)-regeling zijn intrede gemaakt.

Op de Onderstaande pagina lees je hier meer over.

Wat is de One Stop Shop precies?

Jij en je bedrijf zijn er klaar voor om te starten met de verkoop op de Europese markt. Dat betekent ook dat je Btw-plichtig bent in elk van deze landen, en dus apart aangifte zou moeten doen. Dankzij de introductie van de One Stop Shop (OSS) kan dit een stuk makkelijk, en kunnen de btw-aangiftes in één keer worden gedaan. Handig toch?

Hoe werkt het precies?

Je levert de details aan van al je leveringen in de verschillende landen waar je verkoopt en-/of onderneemt, deze details worden door de belastingdienst van het land waar jou bedrijf geregistreerd staat verzameld, gecategoriseerd en door gestuurd naar de landen waar je bedrijf de btw nog moet betalen. Dit wordt elektronisch, 4 keer per jaar gedaan. Je hebt dus geen rekening meer te houden met al die verschillende aangiftetermijnen per land.

Registreren voor de OSS doe je via de pagina “Mijn Belastingdienst Zakelijk”

De voordelen van OSS

De OSS neemt een hoop administratieve lasten rondom belastingen weg, zo hoef je alleen nog maar een btw-nummer te hebben in het land waar jouw bedrijf gevestigd is en worden alle aangiften samengebracht in één enkele registratie, de eenvoud hiervan scheelt een hoop kopzorgen. De facturering hoeft ook alleen nog rekening te houden met dit land.

De One Stop Shop biedt ook een financieel voordeel door de vermindering van de extra kosten die vaak gepaard gaan met internationale bankafschrijvingen. Je hoeft nu namelijk nog maar één keer per kwartaal een aangifte te doen.

Eén om niet te vergeten is het creëren van een eerlijke concurrentie-omgeving, zo had je voor de invoering van de OSS pech als je bedrijf was gevestigd in een land met een hoog btw-tarief, dit was nadelig ten opzichte van je concurrenten in landen met een lager btw-tarief die minder belasting kwijt zijn. Het bied geen voordeel meer om als groot bedrijf in een land te registreren met een laag btw-tarief, deze zijn over de hele linie gelijk waardoor de concurrentie tussen alle bedrijven toeneemt.

Waarom is de One Stop Shop ingevoerd?

Voor de invoering van de OSS werd er op 1 januari 2015 een voorloper geïntroduceerd, namelijk de ‘MOSS’ – Mini One Stop Shop. De MOSS was destijds bedoeld om op een vereenvoudigde manier btw te betalen voor digitale diensten die aan andere EU-landen werden geleverd. Denk hierbij aan diensten zoals gaming of downloaddiensten voor onder andere muziek, video, E-book maar ook de telecommunicatie.

De gemakken die de MOSS-regeling met zich meebrachten waren aanleiding voor de EU-wetgevers dit uit te breiden naar alle e-commerce verkopen en verkopen op afstand B2C (Business-to-cunsumer). Dit nieuwe belastingmodel werd ingevoerd op 1 juli 2021 onder de nieuwe naam ‘One Stop Shop’

Wat verandert er met de invoering van OSS?

Allereerst de aangifte zelf, met de invoering kun je er zelf voor kiezen of je gebruik maakt van de One Stop Shop regeling. Het registreren voor de OSS is geen verplichting, maar maakt het doen van aangiftes een stuk makkelijker.

Voor de invoering van de OSS kon ieder land zijn eigen drempelwaarde bepalen, wanneer je boven deze drempelwaarde kwam moest je een btw-registratie hebben in dat betreffende land.

  • Dit is verleden tijd dankzij de invoering van een algemene, Europese drempelwaarde van €10.000.
  • Verkoopt jouw bedrijf boven deze grens van 10.000 euro dan kom je in aanmerking voor de One Stop Shop!

De invoering van deze nieuwe drempel betekend dat je als verkoper van e-commerce goed moet nadenken over de strategie en structuur, denk hierbij bijvoorbeeld aan de bepaling van de prijs of jouw handelspartners.

De gevolgen van de One Stop Shop op je verkoop via Amazon

De online marktplaatsen staat net als jij, niet stil. Marktplaatsen zoals Amazon zijn continue bezig met het innoveren van hun logistieke systemen. Dit is het gevolg op de vraag van de consument die zijn pakketjes steeds sneller in huis willen hebben.
Amazon heeft de afgelopen jaren 8 nieuwe Distributiecentrums geopend waaronder een sorteercentrum in Nederland. Amazon heeft al logistieke centra in 7 van de grootste EU-landen, waardoor ze nog snellere leveringen kunnen garanderen aan de consumenten binnen de EU.

Voor de klanten is dit natuurlijk geweldig maar voor jou als verkoper van e-commerce heeft dit nog wel wat gevolgen voor de btw-registraties, met name als je gebruik maakt van het fulfilment van Amazon (FBA).

Wanneer je gebruikt maakt van FBA (fulfilment by Amazon) wordt de btw-registratie wat ingewikkelder. Dit omdat je lokale voorraad hebt opgeslagen bij de Amazon warehouses, en mogelijk zelfs in verschillende landen. In dit geval heb je te maken met een combinatie van de OSS-regeling en de lokale btw-administraties.

Ligt jou voorraad opgeslagen in een ander land als waar jou bedrijf geregistreerd staat en die voorraad verplaatst zich door de EU naar een andere land dan moet de verplaatsing worden aangegeven via de lokale belastingautoriteiten. Wordt dit product daadwerkelijk verkocht aan de klant dan zal dit moeten worden aangegeven via je OSS-registratie.

De samenvatting

Uiteraard is de OSS ingevoerd om alles makkelijker te maken, maar toch kan het nog wel ingewikkeld zijn vandaar nog even de belangrijkste punten op een rij:

  • De OSS – One Stop Shop is een belastingregistratie systeem die de btw-verplichtingen voor alle EU-landen regelt. Minder administratie, Minder kosten en eerlijke concurentie!
  • Je komt in aanmerking voor de OSS wanneer je boven de ingevoerde drempelwaarde van 10.000 euro verkoop
  • De OSS-registratie wordt geregeld vanuit het land waar je bedrijf staat geregistreerd
  • Belangrijk: Indien je gebruik maakt van FBA van Amazon dan heb je evengoed nog rekening te houden met zowel de lokale btw-registraties als de OSS-registratie.
  • Het registreren voor de OSS is geen verplichting, maar maakt het doen van aangiftes een stuk makkelijker.

Meer over BTW en aangifte

Onze MPPartner Staxxer denkt graag met je mee over de mogelijkheden voor jouw bedrijf. Met een team van de beste fiscalisten in Europa én de eigen Staxcloud software kunnen ze doelgerichter en eenvoudiger btw-aangiftes doen!

Bezoek de website

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.