Daag ons uit

De beste marketplace strategie voor jouw merk: zo pak je het aan

Als verkoper op marketplaces, kan het frustrerend zijn om te zien dat andere merken succes hebben terwijl jouw merk achterblijft. Maar waarom gebeurt dit? Soms hebben merken gewoon geluk en groeien ze razendsnel op marketplaces zonder veel moeite. Maar veel vaker hebben deze succesvolle bedrijven een sterke strategie die hen laat uitblinken. Voor verkopers is het dus belangrijk om een goed doordachte strategie te hebben om succes te behalen op marketplaces. Maar wat is nou eigenlijk een sterke marketplace strategie en waar begin je? Met deze blog helpen we je op weg.
Custom Post Image

Wat is een marketplace strategie?

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar een marketplace strategie is een langetermijnplan om specifieke doelen te behalen op de marketplaces, waarbij er rekening wordt gehouden met de middelen van het bedrijf. Denk aan het groeien van het merk, bepaalde productposities behalen, omzetgroei, beter zijn dan de concurrentie of reviews verzamelen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Waarom heb je een marketplace strategie nodig?

Het hebben van een strategie is essentieel om succesvol te zijn op de marketplaces. Het geeft richting aan het bedrijf en helpt om bewuste keuzes te maken. Met een goed doorgedachte strategie kan een merk gerichter groeien op de marketplaces en doelen sneller bereiken.

Ook zijn er de afgelopen jaren ontzettend veel nieuwe verkooppartners én producten bijgekomen. Hierdoor is er tegenwoordig aanzienlijk meer concurrentie dan enkele jaren geleden. Dit zorgt ervoor dat het een stuk lastiger is om je te onderscheiden van de concurrenten. Waar een verkoper voorheen met goed onderzoek altijd wel producten kon vinden met veel potentie en relatief weinig concurrentie, is dat nu een grotere uitdaging. Vaak hebben concurrenten al jaren reviews opgebouwd waardoor een nieuwkomer een flinke inhaalslag moet maken om het beter te kunnen doen dan de rest. Het is nu dus belangrijker dan ooit om een sterke strategie te hebben.

Wat is de beste marketplace strategie?

Wat de beste marketplace strategie is, hangt volledig af van de doelen en het bedrijf. Wil je internationaal doorbreken of juist een specifieke marketplace veroveren? Is er een bepaald omzetdoel? Een succesvolle marketplace strategie sluit altijd aan op deze doelen. Belangrijk om te weten is dat de ‘beste’ strategie verschilt per productcategorie en marketplace. Wat voor de ene productcategorie of marketplace succesvol is, kan bij de andere juist niks opleveren. Zo heeft elke marketplace zijn eigen regels en is er een specifieke aanpak nodig om er echt een succes van te maken.

Hoe bepaal je jouw marketplace strategie?

Zoals we hierboven ook benadrukken, is het hebben van duidelijke doelen essentieel voor een sterke strategie. We raden dan ook aan om te beginnen met het in kaart brengen van deze doelen, bijvoorbeeld met behulp van de SMART-methode. Het hebben van duidelijke doelen zorgt voor een stevige basis.

Afhankelijk van deze doelen kan er worden gekeken welke marketplaces hierbij aansluiten. Wil jij bijvoorbeeld de Duitse markt veroveren? Zorg er dan voor dat het merk zichtbaar is op Duitse platforms die passen bij het productaanbod. Op onze pagina verkopen op Duitse marketplaces vertellen we hier meer over.

Ook bestaan er platforms met een specifieke doelgroep en een gericht aanbod. Deze zogenaamde niche marketplaces zijn een essentieel onderdeel van vrijwel elke marketplace strategie. We adviseren dan ook om op zoek te gaan naar marketplaces die aansluiten bij het aanbod van het bedrijf. Verkoop je doe-het-zelfproducten? Zorg dan dat het aanbod aanwezig is op niche marketplaces zoals Praxis, Brico en ManoMano. Verkoop je Home & Living producten? Dan is het verstandig om het aanbod te plaatsen op gespecialiseerde Home & Living marketplaces. Voorbeelden hiervan zijn fonQ in Nederland, home24 in Duitsland of Maisons du Monde en La Redoute in Frankrijk.

Daarnaast is het cruciaal om kritisch te kijken naar de huidige middelen. Bepaal hoeveel tijd je er per week aan kunt en wilt besteden. Houd er rekening mee dat er behoorlijk wat tijd en energie gaat zitten in het succesvol runnen van een marketplace account. Wil je meer tijd overhouden? Bekijk dan onze pagina full service accountmanagement eens of verdiep je bijvoorbeeld in LVB en FBA. Zo wordt er veel tijd en moeite bespaard, en deze tijdswinst kan vervolgens weer ingezet worden voor andere belangrijke taken om het bedrijf verder te laten groeien.

Kortom: er bestaat dus geen algemene ’beste’ strategie, maar door ons advies op te volgen kun je wél zelf de beste strategie ontwikkelen voor jouw merk.

Hulp nodig bij het opzetten van jouw marketplace strategie?

Op zoek naar de beste marketplace strategie voor jouw bedrijf? Of benieuwd welke marketplaces interessant zijn voor jouw producten? Bij MarketPlace Expert weten we alles over marketplaces. Wij kunnen dan ook precies vertellen wat wel en niet werkt, en hoe een merk succesvol wordt op de marketplaces. Onze specialisten kennen de unieke eigenschappen van elk platform en ondersteunen graag bij het ontwikkelen van een strategie die past bij het merk. Zo maak je van iedere marketplace een succes. Bekijk onze pagina full service accountmanagement eens of neem contact op met één van onze medewerkers.

Neem contact op

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *