Wat is de beste marketplace strategie?
Wat de beste marketplace strategie is, hangt volledig af van de doelen en het bedrijf. Wil je internationaal doorbreken of juist een specifieke marketplace veroveren? Is er een bepaald omzetdoel? Een succesvolle marketplace strategie sluit altijd aan op deze doelen. Belangrijk om te weten is dat de ‘beste’ strategie verschilt per productcategorie en marketplace. Wat voor de ene productcategorie of marketplace succesvol is, kan bij de andere juist niks opleveren. Zo heeft elke marketplace zijn eigen regels en is er een specifieke aanpak nodig om er echt een succes van te maken.
Hoe bepaal je jouw marketplace strategie?
Zoals we hierboven ook benadrukken, is het hebben van duidelijke doelen essentieel voor een sterke strategie. We raden dan ook aan om te beginnen met het in kaart brengen van deze doelen, bijvoorbeeld met behulp van de SMART-methode. Het hebben van duidelijke doelen zorgt voor een stevige basis.
Afhankelijk van deze doelen kan er worden gekeken welke marketplaces hierbij aansluiten. Wil jij bijvoorbeeld de Duitse markt veroveren? Zorg er dan voor dat het merk zichtbaar is op Duitse platforms die passen bij het productaanbod. Op onze pagina verkopen op Duitse marketplaces vertellen we hier meer over.
Ook bestaan er platforms met een specifieke doelgroep en een gericht aanbod. Deze zogenaamde niche marketplaces zijn een essentieel onderdeel van vrijwel elke marketplace strategie. We adviseren dan ook om op zoek te gaan naar marketplaces die aansluiten bij het aanbod van het bedrijf. Verkoop je doe-het-zelfproducten? Zorg dan dat het aanbod aanwezig is op niche marketplaces zoals Praxis, Brico en ManoMano. Verkoop je Home & Living producten? Dan is het verstandig om het aanbod te plaatsen op gespecialiseerde Home & Living marketplaces. Voorbeelden hiervan zijn fonQ in Nederland, home24 in Duitsland of Maisons du Monde en La Redoute in Frankrijk.
Daarnaast is het cruciaal om kritisch te kijken naar de huidige middelen. Bepaal hoeveel tijd je er per week aan kunt en wilt besteden. Houd er rekening mee dat er behoorlijk wat tijd en energie gaat zitten in het succesvol runnen van een marketplace account. Wil je meer tijd overhouden? Bekijk dan onze pagina full service accountmanagement eens of verdiep je bijvoorbeeld in LVB en FBA. Zo wordt er veel tijd en moeite bespaard, en deze tijdswinst kan vervolgens weer ingezet worden voor andere belangrijke taken om het bedrijf verder te laten groeien.
Kortom: er bestaat dus geen algemene ’beste’ strategie, maar door ons advies op te volgen kun je wél zelf de beste strategie ontwikkelen voor jouw merk.