Wat is Logistiek via Bol (LvB)?
‘Logistiek via Bol.com’ (LvB) is wat anders als ‘Verzenden via Bol.com’. Je kunt bijvoorbeeld de pakketzegels van Bol.com kopen om jouw producten snel en voordelig via PostNL te verzenden.
Logistiek via Bol.com betekent echter dat Bol.com ook een deel van het logistieke proces van je bedrijf overneemt. Jouw producten komen dan in het magazijn van Bol.com te liggen en je besteedt hiermee de verzending en afhandeling van de bestellingen uit aan het logistieke centrum van Bol.com. Deze logistieke service bied je allerlei voordelen die zorgen voor meer verkeer naar jouw pagina op hun website. Dit verhoogt weer de kans op meer verkopen en dus omzet.
De voorwaarden
Om gebruik te mogen maken van deze logistieke dienst, stelt Bol.com een aantal voorwaarden. Zo kun je er alleen gebruik van maken wanneer jouw bedrijf in Nederland is gevestigd. Verder moeten de producten die je wilt verzenden nieuw zijn, dus reeds eerder gebruikte producten zijn niet toegestaan. Het maximale toegestane gewicht per product is maximaal 16 kilogram of heeft een maximale inhoud van 71 liter. Het product mag niet groter zijn dan 72 (L) x 50 (B) x 41 (H) centimeter. Het product moet nog 100 dagen houdbaar zijn en gevaarlijke stoffen zijn niet toegestaan.
Logistiek via Bol.com – de voordelen
Wanneer je aan de voorwaarden voldoet, kan het slim zijn het verzenden van je producten door Bol.com te laten uitvoeren. Logistiek via Bol.com heeft namelijk veel voordelen. Het bespaart je veel tijd en moeite door het logistieke proces uit handen te geven en ook marketingtechnisch is het een slimme zet.
Je besteedt met Logistiek via Bol.com het verwerken, verpakken en verzenden van je bestellingen uit aan Bol.com, inclusief de administratie die erbij komt kijken. Dit geeft jou als ondernemer en jouw klanten veel voordelen.
Logistiek via Bol.com (LvB) heeft de volgende voordelen:
- Afhandeling van bestellingen
- Verzending binnen één dag
- Uitgebreide bezorgopties
- Versturen met een Bol.com verpakking
- Afhandeling van geretourneerde producten
- Klantenservice voor vragen
- Verkopen binnen Nederland en België
- Producten beschikbaar als Select-artikelen
- Kans maken op vermelding in het koopblok van bol.com
Snelle levertijden
Jouw klanten ontvangen binnen één dag hun bestelling en ze ontvangen het daarnaast in een verpakking van Bol.com. Dit alles schept vertrouwen en dat is gunstig voor het imago van jouw onderneming. Mocht er helaas toch iets fout gaan met de bestelling of de klant wil het product retour zenden? Dan handelt Bol.com dit ook af voor je.
Uitgebreide bezorgopties
Ook worden jouw producten aangemerkt als Select-artikelen. Jij als bedrijf geeft jouw klanten hiermee de mogelijkheid voor snellere en uitgebreide bezorgopties. Jouw klanten kunnen bijvoorbeeld kiezen wanneer en waar ze hun bestelling bezorgd willen hebben. Klanten die gebruik willen maken van Select, betalen aan Bol.com een vast bedrag per jaar en jij bereikt deze klanten door gebruik te maken van Logistiek via Bol.com (LvB).
Hogere positie in de zoekmachine
De Bol.com marktplaats is ingericht voor de bezoeker. Het algoritme binnen hun site kijkt naar verschillende aspecten voor het bepalen van de posities van producten. Belangrijk aspecten hiervoor zijn de levertijden en bezorgopties. Wanneer jij gebruik maakt van Logistiek via Bol.com (LvB) en de daarbij uitgebreide bezorgopties, dan krijgen jouw producten automatisch een betere positie in de verschillend zoekmachine.
Kans maken op het koopblok
Wanneer je gebruik maakt van de logistieke service van Bol.com, maak je kans op het winnen van een vermelding op het koopblok van Bol.com. Wanneer er meerdere aanbieders zijn van hetzelfde product, selecteert Bol.com de partner die op dat moment het beste aanbod heeft voor het koopblok. Jouw prijzen, levertijden en service bepalen of je geselecteerd wordt of niet. Logistiek via Bol.com (LvB) zorgt er met de opties van Select-artikelen en het koopblok voor dat je een hogere positie krijgt in de diverse zoekmachines met jouw webwinkel.
Bol klantenservice
De klantenservice van Bol.com neemt de betalingen, administratie en retourafhandeling van de bestellingen van jouw bedrijf over. Dit scheelt je veel tijd en moeite en je bent ervan verzekerd dat alle vragen van je klanten snel worden opgepakt.
Bespaar tijd en moeite
Behalve dat het je veel tijd en moeite bespaart om het logistieke proces uit te besteden, scheelt het je ook geld. Uiteraard betaal je voor de diensten van Bol.com, maar je hebt verder geen opslagruimte nodig en je hoeft geen personeel in te huren voor het verwerken van de orders en de klantenservice. Wat jij regelt, is dat al jouw producten van jouw leverancier naar het magazijn van Bol.com worden gestuurd.
Een nadeel van Logistiek via Bol.com (LvB) is alleen dat je jouw producten niet via verschillende kanalen kunt verkopen. Amazon bied je daarentegen wel de optie tot Multi-Channel Fulfilment (MCF). Daarover vertellen je meer in de blog Fulfilment by Amazon (FBA).
Kosten LvB
De kosten voor verzenden via Bol.com met de dienst Logistiek via Bol.com (LvB) zijn variabel. Een aantal diensten ontvang je voor het tarief dat je betaalt en ook zijn er een aantal zaken die je zelf moet regelen en betalen. Je stuurt zelf al jouw producten naar het centrale magazijn van Bol.com bijvoorbeeld. Andere kosten die je mogelijk ook hebt zijn het plakken van stickers op jouw producten, het terug laten halen van of vernietigen van een niet-verkochte voorraad of kosten zoals btw, commissies en toeslagen.
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie?
Wil je advies over de beste verkoopstrategie op Bol.com of hulp bij de aanmeldprodecure voor Logistiek via Bol.com (LvB)? We denken graag met je mee en kennen als MP-experts de mogelijkheden en ook soms onmogelijkheden van de e-commerce platformen. Wij zijn de gehele dag te vinden op de verschillende online marktplaatsen en we geven je graag een advies op maat voor jouw bedrijf.
Neem contact op