Wat is Amazon Brand Registry®?
Amazon startte een eigen merkenregister en dat heet Amazon Brand Registry®. Hiermee helpt Amazon je om jouw merknaam te beschermen. Eventueel misbruik kun je bij het verkopen op Amazon nu handig zelf signaleren, beoordelen en melden dankzij een eenvoudig en duidelijk proces. Ook helpen ze je om jouw merk op Amazon een sterke positie te geven. Er is namelijk op jouw productpagina ruimte voor het plaatsen van sterke content (A+ content) om jouw merkverhaal en productkenmerken duidelijk te laten zien aan jouw klanten met tekst en beeld.
Vereisten Brand Registry
Amazon accepteert alleen logo’s die bestaan uit woorden (woordmerken) en logo’s met woord en beeld (gecombineerde woord-beeldmerken). Daarnaast moet je merknaam als handelsmerk zijn geregistreerd bij een van de officiële bureaus voor merkregistratie in de Europese Unie (EU). Voorbeelden hiervan zijn de Benelux Office for Intellectual Property (BOIP) en World Intellectual Property Organization (WIPO). Als eigenaar van je handelsmerk dien je dit zelf te regelen bij een van de officiële bureaus.
De voordelen van het merkregistratie programma
Wanneer jouw handelsnaam in het merkenregister staat van Amazon en jouw registratie is afgerond, dan helpen zij jou als ondernemer met het bouwen en beschermen van jouw merk. Ze doen dit door het aanreiken van een aantal handige tools. Hiermee helpen ze je om je merkbekendheid op te bouwen en om je merk te beschermen.
Om je merk te goed beschermen, is het belangrijk dat je hierin zelf een actieve rol aanneemt. Zelf unieke informatie plaatsen is daarbij belangrijk, maar ook zelf blijven signaleren wat er gebeurt en bij twijfel de schending van je handelsmerk melden bij Amazon hoort daar ook bij.
Bouw je merk op:
- Ruimte voor uitgebreide teksten met beeld op jouw Amazon-productpagina’s (A+ content)
- Advertenties met jouw logo en een aangepaste advertentietitel
- Bouw jouw eigen Amazon brand store; een eigen winkel op Amazon
- Inzicht in zoektermen en klantengedrag met de merkanalyse van Amazon
Bescherm je merk:
- Optimalisatie van je productvermeldingen voor accurate informatie
- Geautomatiseerde beveiligingen om onnauwkeurige informatie proactief te verwijderen
- Misbruik van je merk eenvoudig zelf opsporen, beoordelen en melden bij Amazon
Merkbescherming
Het is belangrijk om je handelsmerk of te wel je handelsnaam te beschermen. Iedere dag ben je als ondernemer bezig om je merk zo bekend mogelijk te maken en een zo goed mogelijke indruk achter te laten bij je (potentiële) klanten. Wanneer anderen willen profiteren van jouw werk en succes, schenden ze daarmee de identiteit en imago van jouw bedrijf. Amazon erkent de behoefte om dit te willen voorkomen en helpt je om de merkbescherming zo soepel mogelijk te organiseren binnen Amazon. Daarbij zijn merkregistratie, merkbewaking en merkbescherming belangrijke onderdelen. Het programma Amazon Brand Registry® ondersteunt je daarbij voor jouw producten op hun platform.
Eigen content in beheer
Amazon schrijft niet de content voor jouw merkverhaal en jouw producten. Dat doe je als onderneming zelf. Wel geven ze richtlijnen over hoe je dit het beste kunt aanpakken, zodat je unieke content schrijft. Uniek wil zeggen dat de teksten origineel zijn en nergens anders te vinden zijn. Voor jouw merkverhaal is het belangrijk dat jouw (potentiële) klanten weten wie jullie zijn als bedrijf zijn, wat jullie verkopen en waarom. Ook betekent het dat de productteksten beknopt en helder zijn. Het is belangrijk dat je heel duidelijk aangeeft wat de voordelen zijn van ieder afzonderlijk producten, zodat de klant een weloverwogen keuze kan maken.
Vrijstelling EAN code
Sommige producten hebben geen internationaal artikelnummer of te wel een European Article Number (EAN-code). Dit is de welbekende barcode die bestaat uit 13 getallen. Hebben jouw producten geen EAN-codes of ontbreekt er een andere code zoals een ISBN- of UPC-code? Dan kun je op Amazon vrijstelling aanvragen hiervoor. Ze noemen dit op Amazon een GTIN-Vrijstelling (GTIN-Exemption). GTIN betekent een Global Trade Identification Number (GTIN). Hoe nummert Amazon jouw producten op hun online markplaats? Amazon gebruikt een Amazon Standard Identification Number (ASIN) voor producten die op Amazon geplaatst worden. Zo heb je uiteindelijk toch een handelsidentificatienummer voor jouw producten.
Amazon A+ content
Met de A+ content functie van Amazon kun je de belangrijkste producteigenschappen van je producten beschrijven. Je kunt een uniek merkverhaal plaatsen, kwalitatieve afbeeldingen toevoegen en de plaatsing van de tekst bepalen. Het doel hiervan is om meer mensen naar je merkpagina te laten gaan wat hopelijk ook meer verkopen oplevert.
Amazon Brand Store
Als verkoper met een geregistreerd merk kun je een eigen winkel bouwen op Amazon: Amazon Store. Je kunt het zien als een eigen webwinkel binnen Amazon. Het is een gratis service van Amazon en bied je de mogelijkheid om je merk en aanbod via verschillende pagina’s te positioneren.
Gesponsorde merken
Naast de standaard productadvertenties kun je een sponsored brand advertentie plaatsen. Deze advertentie vergroot de naamsbekendheid van jouw merk en de daarbij behorende product(en). Je bepaalt met deze advertentie jouw presentatie aan jouw klanten om de zichtbaarheid van je merk te vergroten. Je kunt namelijk met een sponsored brand advertentie benadrukken wat jouw bedrijf uniek maakt of de aandacht trekken naar bepaalde producten.
Benieuwd naar de mogelijkheden?
We denken graag met je mee en kennen als MPExpert de mogelijkheden van Amazon Stores en Amazon Brand Registry. We geven je graag een advies op maat voor jouw bedrijf over hoe jij jouw merk en aanbod het beste kunt positioneren op Amazon voor meer verkeer, conversie en verkoop. Bekijk onze pagina Amazon uitbesteden of neem contact op met één van onze medewerkers.
Neem contact op