Daag ons uit

Heb je nog vragen?
Laat ons je helpen!

Laat je terug bellen

Wil jij potentiële klanten helpen om op Amazon sneller producten te vinden? Door te adverteren op Amazon bereik je klanten daar waar ze online winkelen, onafhankelijk van waar ze zijn in het koopproces. Het adverteren is mogelijk voor allerlei soorten ondernemingen en jij bepaalt zelf het best passende advertentiebudget.

Wat is Amazon Advertising?

Met Amazon Advertising zorg je ervoor dat tijdens het online zoeken naar een product op basis van een zoekwoord, jouw advertentie bovenaan de lijst van zoekresultaten vertoond zal worden. Je betaalt dus voor een gunstige positie in de zoekmachine, die in de vorm van een gesponsorde positie te zien is. Een gesponsorde advertentie is zichtbaar bovenaan de lijst van organische zoekresultaten.

De voordelen van Amazon Advertising

Amazon Advertising is voor iedereen beschikbaar, alleen niet iedereen kan zonder gedegen kennis een succesvolle advertentie draaien. Door de hoge concurrentie is het van belang om goed over de wijze van adverteren na te denken. Wanneer je ervoor zorgt dat de advertenties onderdeel zijn van een interne algehele Amazon marketingstrategie, haal je er niet alleen meer verkopen uit, maar zal de campagne ook een positief effect op je autoriteit binnen Amazon hebben. Met het verhogen van de verkoopautoriteit zal ook automatisch je positie in de organische zoekresultaten van Amazon aanzienlijk hoger zijn! Het budget en de biedingen op zoekwoorden kan men uiteraard zelf kiezen.

  • Je kunt kiezen uit 3 soorten advertentiemogelijkheden.
  • Advertentiecampagnes kan men zelf samenstellen.
  • Het advertentiebudget kun je zelf bepalen.
  • Met gedegen en sterke advertenties worden meer potentiële klanten bereikt.
  • Het succes van de campagne is volledig meetbaar.
  • Je krijgt meer inzichten en marktkennis over interessante en relevante zoekwoorden.
  • Een campagne zorgt voor een sterke promotie van de eigen producten en voor een hogere positie in de zoekmachine.
  • Je leidt mensen online naar (nieuwe) artikelen wanneer ze op jouw advertentie klikken.
  • Op deze manier kom je sneller aan de (eerste) reviews.

Om te kunnen starten heb je een account nodig en moeten de producten voldoen aan de ‘Featured Offer Placement’ van Amazon. Ook moet je voldoen aan een aantal andere eisen.

Advertentiemogelijkheden op Amazon

Amazon Advertising, oftewel, Amazon Sponsored Ads kent drie soorten advertenties: Sponsored Products, Sponsored Brands en Sponsored Display Ads. Mensen die aan het winkelen zijn op Amazon zien bijvoorbeeld op basis van zoekwoorden die ze invoeren gelijkwaardige producten verschijnen op hun scherm (Sponsored Products). Het kan ook zijn dat ze een productcollectie te zien krijgen voor gerelateerde producten (Sponsored Brands). Tot slot is er de Sponsored Display Ads, voorheen de Product Display Ads. Voor de laatste twee vormen van adverteren, moet het merk aangemeld zijn in het Brand Registry®-programma.

Amazon Sponsored Products campagne

Wanneer is het inzetten van een ‘Sponsored Products’ advertentie interessant? Je ziet deze advertentie terug op de detailpagina’s van producten en in de zoekresultaten op Amazon. Men ziet het product, de prijs en de beoordeling. Deze vorm van adverteren is populair omdat deze getoond wordt aan mensen die op dat moment actief online aan het winkelen zijn. Daarnaast vergroot het de kans dat de bezoekers doorklikken naar jouw producten.

Amazon Sponsored Brands campagne

Sponsored Brands advertenties worden getoond aan mensen die gerelateerde producten zoeken en men krijgt dan bovenaan het scherm een productcollectie te zien. Zo worden er direct meerdere producten van jouw getoond. Men ziet de producten, een korte omschrijving en de rating die eraan is gegeven. Deze vorm van reclame verbetert ook de naamsbekendheid van jouw merk omdat er een optimale zichtbaarheid is.

Amazon Sponsored Display campagne

Sponsored Display Ads, voorheen de Product Display Ads, worden automatisch op Amazon getoond en ook op andere online platformen waarmee ze samenwerken. Je kunt met deze mogelijkheid diverse producten zichtbaar maken met een advertentie die je zelf vormgeeft. Het lijkt op ‘remarketing’ waarin potentiële klanten jouw producten verschillende keren te zien krijgen. Interessant dus om extra vertrouwen te scheppen; hoe vaker men de producten ziet, hoe meer vertrouwen dit geeft en dat zet vaak aan tot kopen.

Kosten Amazon Advertising

Hoeveel kost een advertentie op Amazon? Er wordt gerekend met een CPC. Dat staat voor ‘Cost Per Click’ en je betaalt dus per klik. Iedere keer wanneer iemand op jouw advertentie klikt en wordt doorverwezen naar de desbetreffende producten, betaal je daarvoor een bedrag. Gemiddeld wordt er een bedrag tussen de €0.18 – €2.64 ($0.02 tot $3) per klik verrekend. De prijs per klik hangt af van de concurrentie die er is op het zoekwoord dat je wilt gebruiken voor de advertentie. Hoe meer er op een zoekwoord geboden wordt, hoe hoger het bedrag van de klik op dat zoekwoord wordt. De partij die het meeste betaalt voor het gekozen zoekwoord, kan dat woord koppelen aan zijn advertentie totdat zijn ingestelde budget op is. Daarna kan de volgende bieder het zoekwoord koppelen aan zijn advertentie en zo gaat dat proces dan door.

Wat maakt een Amazon advertentie succesvol?

Wij van MarketPlace Expert begrijpen hoe je een advertentie op Amazon het beste kunt benutten, zodat je meer omzet creëert en je advertentiekosten (Advertising Cost of Sales = ACoS) laag houdt. MPE lanceert advertenties altijd volgens een marketingstrategie. Dit doen wij met het doel om meer verkopen te genereren en om jouw merk als een autoriteit (expert) in de markt te zetten. Voor wij een advertentiecampagne starten, voeren wij eerst een diepgaand SEO-onderzoek uit om vervolgens kwalitatieve productinformatie te schrijven. Jouw content moet vindbaar zijn in de zoekmachine maar ook de doelgroep inhoudelijk aanspreken. Beide factoren zijn van belang om de conversie te verhogen. Zodra de productpagina volledig geoptimaliseerd is start de advertentiecampagne. Zo halen wij het maximale uit jouw advertentie om de producten te promoten en de boost te geven die nodig is. Het succes van de advertentie wordt niet alleen afgeleid uit omzet die er is gegenereerd. Door het maximaliseren van je brand/ producten als autoriteit op Amazon en het verzamelen van kwalitatief goede reviews, zijn er nog lang positieve effecten van de optimale zichtbaarheid.

Meer weten over Amazon?

Wij van MarketPlace Expert denken graag met je mee en kennen de diverse mogelijkheden van adverteren op Amazon. Wij geven je graag een advies op maat over de beste strategie en positioneren op Amazon voor meer verkeer, conversie en verkoop. Lees meer op de pagina Verkopen op Amazon en Amazon uitbesteden of neem contact op!

Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.