Waarin verschilt de SEO voor een online marketplace van de SEO voor een website?
Dit heeft onder andere te maken met de fase waarin de ‘’zoeker’’ zich bevindt. Zo voeren gebruikers van een zoekmachine op een Marketplace doorgaans zoektermen in die gericht zijn op een specifiek product, bijvoorbeeld: kamerplant of Monstera Deliciosa. De zoektermen die worden gebruikt op Google zijn vele malen breder. Er zijn ook zoektermen gericht op een product, maar ook informatieve zoektermen, zoals: Monstera Deliciosa verzorgen.
De zoekintenties
Wanneer men zoekt in de zoekmachines of webwinkels, zoekt men op basis van zoekwoorden. De woorden die men intypt, kunnen we binnen de e-commerce (online activiteiten) onderverdelen in 3 type zoektermen.
Op de online marktplaatsen zoekt men vaak gerichter dan binnen de zoekmachines. Het is dus belangrijk te weten waar je gevonden wilt worden en wat voor content daar het meest relevant voor is.
Wat is belangrijk om te weten? Wat is het product precies? Wat doet het? Welk probleem lost het op? Voor wie is het te gebruiken? Waar plaats je het? Waar is het van gemaakt? Wat zijn de afmetingen? Zorg dat dit in jouw productinformatie beantwoord wordt.
1. Informatieve zoektermen
De bezoeker is op zoek naar algemene informatie.
Voorbeeld: ‘Monstera water geven’ of ‘hoe groot wordt een Monstera’.
2. Onderzoekende zoektermen
De bezoeker zoekt aanvullende en/of specifieke productinformatie en reviews.
Voorbeeld: ‘ervaringen Monstera’ of ‘levertijden kweker’.
3. Aankoopgerichte zoektermen
De bezoeker zoekt op basis van gerichte aankoopgerichte zoektermen.
Voorbeeld: ‘Monstera Deliciosa’, ‘gatenplant’, ‘kamerplant’, ‘luchtzuiverende kamerplant’, ‘grote kamerplant’, ‘kleine kamerplant’, ‘kamerplant met pot’ of ‘groene plant’.
Algemene zoekwoorden vs specifieke zoekwoorden
Sommigen mensen die online zoeken, zijn zich nog aan het oriënteren naar de mogelijkheden en zoeken waarschijnlijk op meer algemene zoekwoorden. Denk bijvoorbeeld aan: kamerplant of bijzettafel.
Anderen weten precies wat ze willen hebben. Zij zullen dan ook meer exacte zoektermen intypen die daarmee te maken hebben. Zij zoeken dan waarschijnlijk op basis van meer specifieke zoekwoorden die hiermee te maken hebben. Denk hierbij aan: ‘luchtzuiverende kamerplant’, ‘grote kamerplant’ of zelfs heel specifiek ‘Monstera Deliciosa’, ‘ronde bijzettafel’, ‘bijzettafel hout’ of een bijzettafel van een bepaald merk. Hoe specifieker het zoekwoord; hoe dichter de klant bij een aankoop is.
Verkopen op de marketplaces met relevante zoekwoorden?
Bij MarketPlace Expert denken we graag met je mee over wat de juiste online marketingstrategie is voor jouw merk, producten of diensten. Met het tactisch toepassen van de juiste zoekwoorden zorgen wij ervoor dat je gevonden wordt en jouw producten de online zichtbaarheid krijgen die ze verdienen.
Neem contact op