Wat zijn reviews?
Wanneer consumenten jouw product hebben gekocht, kunnen ze hun mening delen door een review achter te laten op de marketplaces. In deze klantbeoordeling vertellen ze bijvoorbeeld of ze tevreden zijn met het product, hoe de levering verliep en of het product aan hun verwachtingen voldoet. Ook geven ze een score aan het product. Alle reviews samen vormen de totaalscore, die vaak vlakbij de producttitel zichtbaar is. Zo kunnen consumenten snel en eenvoudig zien welke producten de beste beoordelingen hebben.
Waarom zijn reviews belangrijk?
Reviews vormen een belangrijk onderdeel van de aankoopbeslissing van de klant. Goede reviews stralen betrouwbaarheid uit en geven consumenten een vollediger beeld van het product. Hierdoor kunnen zij beter inschatten of het product aan hun verwachtingen zal voldoen. Daarnaast bieden reviews ook waardevolle feedback voor bedrijven. Klanten geven in hun beoordelingen namelijk vaak aan wat ze goed vinden aan het product, maar ook wat minder goed werkt. Voor jou als merk is dit de perfecte kans om het product verder te verbeteren.
Verder spelen reviews, naast onder andere het verkeer op een productpagina en conversieratio, een belangrijke rol in het bepalen van de positie in de zoekmachine. De zoekmachine achter de marketplace maakt namelijk gebruik van de reviews om de posities van producten te bepalen. Zo kijkt de zoekmachine bijvoorbeeld naar de totaalscore en de woorden die gebruikt worden in de reviews. Hoe beter de reviews, hoe hoger de positie. En hoe hoger de positie wordt, hoe meer verkeer er ook weer op de productpagina komt.
Lees meer over de posities in zoekmachines.
Tips voor het verbeteren van jouw reviews
Maar hoe zorg je ervoor dat je goede reviews krijgt? Hieronder hebben we de belangrijkste tips op een rijtje gezet zodat jij ervoor kan zorgen dat consumenten goede reviews achterlaten.
1. Zorg ervoor dat de leverbelofte klopt.
Het is essentieel dat de klanten het product ontvangen binnen de tijd die jij aan hen hebt beloofd. Dit wekt vertrouwen en voorkomt teleurstelling.
2. Alle productinformatie moet accuraat zijn en overeen komen met de verwachtingen die je bij de klant schept
Aangezien potentiële consumenten het product niet fysiek kunnen ervaren zoals in een winkel, zijn zij volledig afhankelijk van de beschikbare informatie online. Daarom is het belangrijk dat je hen een duidelijk en realistisch beeld van het product geeft in de omschrijving.
3. Zorg ervoor dat de producten zorgvuldig ingepakt worden in stevig verpakkingsmateriaal.
Om schade aan producten te voorkomen, is het cruciaal dat je ervoor zorgt dat het product op de juiste manier verpakt is. Een beschadigd product leidt vaak eerder tot een negatieve review.
4. Een goede klantenservice is onmisbaar.
Het is essentieel dat vragen en klachten zo snel en professioneel mogelijk afgehandeld worden. Een goede klantenservice kan een negatieve ervaring alsnog ombuigen naar een positieve.
Bonus tip van onze experts
Personalisatie maakt het verschil. Overtref de verwachtingen van je klanten door een persoonlijk detail aan het pakket toe te voegen. Een goed voorbeeld hiervan is het toevoegen van een (handgeschreven) kaartje om de klant te bedanken voor hun aankoop.
Hulp nodig bij het verbeteren van jouw reviews?
Bij MarketPlace Expert weten we alles over het optimaliseren van jouw marketplace kanalen. We weten als geen ander hoe je de reviews van jouw producten verbetert en wat er allemaal bij komt kijken. Dankzij onze ervaring kunnen wij je precies vertellen hoe je maximaal kan profiteren van alles wat de marketplaces te bieden hebben.
Bekijk onze pagina full service accountmanagement eens of neem contact op met één van onze medewerkers.
Neem contact op