Daag ons uit

Voorkom strikes op marketplaces: 6 tips van experts

Elke marketplace heeft zijn eigen kwaliteitscontrole om de koopervaring van klanten te waarborgen. Op Amazon wordt dit ‘Account Health’ genoemd en op Mirakl-platforms (home24, Maisons du Monde en La Redoute) heet het ‘Quality Control Criteria’. Verkopers die zich niet aan de regels houden, lopen het risico op waarschuwingen, beperkingen of zelfs (tijdelijke) schorsingen van hun account. Elk kanaal heeft zo zijn eigen benaming voor deze waarschuwingen, maar ze worden vaak aangeduid als ‘strikes’. In deze blog vertellen we je alles wat je moet weten over strikes, zodat jij ze kunt voorkomen.
Custom Post Image

Wat zijn strikes?

Strikes zijn eigenlijk een soort waarschuwingen die een platform geeft aan een verkoper wanneer deze zijn aan de klant gemaakte beloftes niet nakomt (zoals de leverbelofte) of handelt in strijd met de richtlijnen van het verkoopkanaal. Elke marketplace heeft hiervoor een eigen systeem. Enkele voorbeelden van overtredingen die tot een strike kunnen leiden zijn:

– Negatieve beoordelingen
– Het niet nakomen van de leverbelofte
– Een te hoog retourpercentage
– Te veel klantvragen of een te lange responsetijd

Wat kun je doen om strikes te voorkomen?

Strikes wil je als merk natuurlijk voorkomen. Doe je dat niet, dan loop je het risico op een schorsing. Soms is een schorsing tijdelijk, maar je kunt ook permanent geschorst worden. En je verkoopmogelijkheden verliezen op een belangrijk kanaal is uiteraard het laatste wat je wilt. Dus, hoe voorkom je strikes? We hebben de belangrijkste tips op een rijtje gezet:

1. Zorg dat de productinformatie compleet en correct is.

Zo weten klanten precies wat ze kunnen verwachten en verklein je de kans op retouren of klachten. Omdat klanten het product online niet fysiek kunnen ervaren, zijn ze volledig afhankelijk van de beschikbare informatie. Geef daarom altijd een zo duidelijk mogelijk beeld van het artikel in je productinformatie.

2. Bied een goede klantenservice.

Snel en klantgericht reageren kan negatieve ervaringen alsnog ombuigen naar positieve.

3. Verbeter de kwaliteit van je aanbod.

Zorg dat de kwaliteit van het product overeenkomt met de verwachting van de klant, om teleurstelling en negatieve beoordelingen te voorkomen.

4. Kom je leverbelofte na.

Consumenten vertrouwen erop dat ze hun bestelling ontvangen binnen de tijd die je hebt beloofd. Zorg dat je dat ook waarmaakt.

5. Overtref de verwachtingen van de klant door een WOW-factor toe te voegen.

Denk aan een infographic in het pakket waarin op een leuke manier wordt uitgelegd hoe het product werkt, of een (handgeschreven) bedankkaartje. Dat maakt een groot verschil.

6. Speel proactief in op mogelijke problemen en wees creatief in de oplossingen.

Voorkomen is beter dan genezen. Door proactief te handelen en met slimme oplossingen te komen, creëer je een positieve indruk bij de klant.

Bonus tip van onze experts

Het spreekt misschien voor zich, maar het allerbelangrijkste is dat je de verkoopvoorwaarden van de marketplace goed opvolgt. Elk platform heeft andere regels, dus zorg dat je hiervan op de hoogte bent. Wat bij het ene kanaal tot een strike leidt, is bij een ander misschien geen enkel probleem, en omgekeerd.

Hulp nodig bij het voorkomen van strikes?

Onze marketplace specialisten kunnen je alles vertellen over strikes. We kennen de verkoopvoorwaarden per platform en weten als geen ander hoe je waarschuwingen voorkomt. Dankzij onze jarenlange ervaring helpen we je maximaal profiteren van alles wat de marketplaces te bieden hebben. We hebben al veel creatieve oplossingen bedacht om negatieve prestaties van klantaccounts te voorkomen en op te lossen.

Bekijk onze pagina full service accountmanagement eens of neem contact op met één van onze medewerkers.

Neem contact op

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *